Flowers Night Sky

Children Astronomy Club

Flowers Night Sky

Children Astronomy Club

دانستنی های علم نجوم و فضا

چه کسی تلسکوپ را اختراع کرد؟
هانس لیپرشی عینک ساز هلندی در سال ۱۶۰۸ میلادی تلسکوپ را اختراع کرد. او و ویا دستیارش متوجه شدند که اشیا از میان دو عدسی نزدیکتر به نظر می رسد. لیپرشی، عدسی ها را داخل یک لوله سوار و بدین گونه اولین تلسکوپ ساخته شد. یک سال بعد در سال ۱۶۰۹ گالیله ستاره شناس بزرگ ایتالیایی تلسکوپی ساخت و چندین کشف مهم را انجام داد.   

اولین بار کدام سیاره کشف شد؟
۵ سیاره نزدیکتر به زمین یعنی تیر - ونوس - مریخ - مشتری - و کیوان از سالهای قبل شناخته شده بودند. در سال ۱۷۸۱ ستاره شناس انگلیسی سر ویلیام هرشل در حالی که با تلسکوپ خود در جستجوی ستاره ها بود به طور اتفاقی یک سیاره جدید را کشف کرد که آن را اورانوس نامیدند. در حقیقت اورانوس را با چشم غیر مسلح نیز میتوان دید. اما تا آن زمان کسی متوجه نشده بود که اورانوس یک سیاره است.

بزرگترین و قوی ترین تلسکوپ ستاره شناسی در کجا است؟
بزرگترین تلسکوپ در روسیه است. این تلسکوپ آینه ای به قطر ۷/۱۹ فوت دارد و می توان با آن اشیاء را در هر گوشه جهان شناخته شده دید. تلسکوپ بزرگتری با یک آینه به قطر ۳۳ فوت در هاوایی ساخته شده است. بزرگترین تلسکوپ رادیویی که به جای نور ، امواج رادیویی را جمع آوری می کند تلسکوپ آریسبو است که در پورتوریکو قرار دارد. این تلسکوپ صفحه ای به قطر ۱۰۰۰ فوت دارد. 

اولین زنی که به فضا رفت چه کسی بود؟
خانم والنتینا تریشکوا اولین زنی بود که به فضا رفت. او یک فضانورد روس بود که در ۶ ژوئن ۱۹۶۳ به مدت سه روز با سفینه وستوک ۶ به فضا پرواز کرد. طول مدت پرواز او ۴۸ بار مدار زمین را طی کرد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد